Pàgines

dimecres, 24 de juliol del 2024

Els infants, els llibres, la Mar Galceran i la importància de créixer entre lectures (en veu alta) que ens ajuden a reviure l’experiència oceànica de l’amor fondant dins l’úter matern.

Una de les tasques que té la Pediatria és la de confirmar el bon creixement i desenvolupament del nadó, i també el de promoure hàbits de vida saludables que l’afavoreixin, especialment en les visites del Programa de seguiment del Nen Sa. Una de les activitats que val la pena de promoure és la pràctica de la lectura compartida en veu alta. Hi ha prou evidència que, realitzada en edats molt precoces, ajuda al correcte desenvolupament de l’infant: estimula el creixement cerebral i afavoreix les relacions entre els pares i el bebè. Ana Garach, a la Revista Pediatría Atención Primaria d’aquest mes de juny 2024, ens en parla, tant a l’Editorial de la revista, on recull les raons que justifiquen la lectura en veu alta des d’edats precoces (1*), com en un més extens article posterior(2*).

Quan arriba el primer fill, s’obre una nova etapa en la dinàmica familiar. Es passa de parella a mare i pare, o a d’altres fòrmules de família. I neix (o hauria de néixer) en les mares i en els pares un vincle que demana protecció, cura i estimació. Quan s’adrecen al nouvingut utilitzen paraules, cançons i xiuxiueigs, que tranquil·litzen i agraden al nadó. És en aquest període, els 1000 primers dies de vida, quan el cervell creixi i canvia com mai més ho farà. I està clar que aquests 1000 primers dies comencen molt abans del moment del part: durant les setmanes del mig de la gestació i fins al final de  l’embaràs. L’estudi de Head Zauche et al. Publicat el 2017, citat per Ana Garach (2*),   comprova que a les 24 setmanes de gestació el fetus reacciona al so i que el procés d’aprenentatge intraúter comença a les 35 setmanes d’embaràs.  I això té importància atès que és durant la gestació que construïm els fonaments de l’edifici infantil. I que fora bo oferir aquestes paraules, cançons i xiuxiueigs ja en els mesos d’espera del bebè. I evitar, en aquesta fase prenatal aquelles activitats que poden perjudicar aquests mesos d’especial vulnerabilitat cerebral (evitar del tot l’alcohol, el tabac o altres drogues, per exemple). 



En néixer, el cervell encara no està preparat per llegir. Per a que l’infant aprengui a llegir cal ensenyar-li, per a que es creïn complexos circuits neuronals que connecten diferents àrees cerebrals (3*). I el convertir l’infant en un lector competent l’ajudarà a progressar a l’escola i a tenir una bona autoestima. Si de forma habitual llegim en veu alta als infants petits garantim que tots ells tinguin ja contacte amb el llenguatge escrit ja abans de començar l’escola en una època clau i en un ambient d’afecte.

L’Acadèmia Americana de Pediatria ja va remarcar fa deu anys (2014) la importància de la promoció de la lectura a la primera infància, i que la lectura en veu alta té nombrosos beneficis per al desenvolupament cognitiu, lingüístic i emocional. El grup PrevInfad de la AEPap s’ha sumat aquest 2024 a la promoció d’aquesta activitat.

Ana Garach (1*) enumera tot un seguit de raons per animar les mares i els pares a que llegeixin en veu alta amb llurs filles i fills:  

  • Des dels primers dies els bebès gaudeixen d’estar en braços i escoltant la veu de la mare o el pare
  • Aquesta pràctica, realitzada diàriament i mantinguda en el temps, permetrà que els infants tinguin una major riquesa de vocabulari i més capacitat per mantenir l’atenció i la concentració.
  • Per bé que qualsevol moment és bo per practicar-ho, l’establir el ritual de lectura en veu alta abans d’allitar l’infant ajuda a relaxar-lo, especialment si escollim històries que calmen i que acaben clarament.
  • Els llibres ofereixen una ampla varietat de temes, situacions i personatges que ajuden a que l’infant descobreixi el món
  • La primera lectura d’un llibre estimula un tipus d’atenció centrada en la història i l’infant es concentra en la comprensió general. La relectura, a més de provocar el plaer de l’anticipació mental de la història coneguda, possibilita la descoberta de nous detalls
  • Es llibres o contes poden descriure hàbits simples de cada dia. Les emocions apareixen a la nostra vida diària i podem parlar d’elles a partir dels contes.
  • A més, les il·lustracions eduquen la mirada i la imaginació, i les imatges del llibre ens ajuden a contar la història. Podem assenyalar-les i preguntar l’infant sobre què hi veu i quins sentiments li provoquen.

Una altra font d’informació sobre la lectura en veu alta la trobareu a l’espai Bromera (4*)  https://llengua.bromera.com/blog/56/els-beneficis-de-la-lectura-en-veu-alta 




En un article sobre la lectura i el programa “Creixem llegint” de la Biblioteca Margarida de Montferrat, de Balaguer, l’any 2016 al Butlletí del Col·legi de Metges de Lleida (5*) ja apuntàvem que “allò que fem parla tan fort que no deixa escoltar allò que els diem”. Si els fills viuen i veuen que la mare i el pare llegeixen, que consulten els dubtes en els llibres i les enciclopèdies, que aprenen i s’actualitzen amb revistes i publicacions, que llegeixen uns articles i en rebutgen d’altres aprendran que la lectura és una font de saviesa i de creixement personal. I, sortosament, a les nostres comarques, no cal tenir una gran biblioteca a casa per exercitar-ho. La xarxa de biblioteques ens permet trobar un mica (o molt) de tot per a tots. Si fem nostre el missatge aquell dels mercats (“Al mercat hi ha de tot”) podem dir també a les mares i als pares que, a la biblioteca, trobareu llibres de tota mena i per a totes les edats. I, a més, trobareu les bibliotecàries i els bibliotecaris, unes persones (d’on treuen tanta dolcesa?) que us acolliran, us aconsellaran i us facilitaran el camí vers un món de descoberta i enriquiment.

I afegíem que l’alimentació adaptada i equilibrada, l’ambient sa i els factors emocionals positius constitueixen la tríada bàsica per a un desenvolupament òptim durant els tres primers anys de vida (durant els primers 1000 dies, i també després!). La veu dels pares –especialment la veu de la mare, que ja ha escoltat clarament mesos abans del part– és quelcom tranquil·litzador i relaxant per als nadons i lactants. I és un poderós estímul per potenciar el necessari vincle afectiu que a tots ens fa falta per assolir l’equilibri emocional, ja des del bressol. Que aquest estímul arribi, dolçament, en una història que enriqueix tant el petit que escolta com l’adult que conta em sembla d’una riquesa del tot remarcable. Com la riquesa que conté una cosa tan petita com la llavor que, a cada llegida, anem sembrant en la terra fèrtil dels nostres petits. Vinga, pares, si no podem oferir el regal de la llet materna, sí que podem obsequiar amb la nostra veu paterna!

Hi ha una bona font d’informació als ja 21 temes que les bibliotecàries de Balaguer han anat preparant en el decurs dels anys, per atendre aquells processos o moments de dificultat que la vida en família genera. En trobareu tota la informació actualitzada al web de la Biblioteca en el programa “Creixem llegint”. Us n’anotem els temes ja treballats i editats, per als que trobareu contes per a les diferents edats i també llibres per als pares sobre cadascun d’ells (6*):

1. Gelosia   -    2. Separació    -    3. Estic malalt    -    4. La mort    - 5. Tinc un germà    -   6. La por    -    7. L'adopció    -    8. El son   - 9. Treure el bolquer  -  10. Deixar el xumet  - 9. Treure el bolquer   -11. Autoestima   -   12. L'aneguet lleig   -   13. Famílies   - 14.Quins trapelles!   -  15. No tinc gana!   -   16. Cultura LGTBI   -   17. Altres temes  -   18. La sexualitat  -  19. M'ha tocat  -   20. Sóc d'aquí i d'allà  -   25. El meu cos és meu 



I em plau cloure aquest article amb la referència, novament, a la importància que tenen, per al cervell humà, els primers mil dies de vida. Ho trec a tomb d’una deliciosa xerrada que va fer la pedagoga i poeta Mar Galceran sobre “Aprendre a estimar”, i que podeu recuperar i escoltar a l’enllaç bibliogràfic (7*). Del tot recomanable en aquests més laxes temps d’estiu. https://www.youtube.com/watch?v=vlwUJnbc4YY

En ella ens alliçonava en que a la llavor humana, l’infant concebut, per créixer, li cal la cura d’altres. Un infant no creix sense cura. I aquesta cura, aquest amor, és l’essència de la vida.  L’aprenentatge de l’estima es fa vivint i experimentant l’ajuda, la cura oferta. S’aprèn a estimar des de la interdependència.

Al ventre matern hem experimentat el silenci, la seguretat, la cura, l’escalfor i la confiança: l’experiència completa  (oceànica) de l’amor, la totalitat i amor fondant que tot nadó rep i viu abans de néixer. Al part, hi ha un trencament amb aquest experiència. I des de llavors, deia Mar Galceran, l’anhel que tots cerquem en la nostra vida és el reviure l’experiència oceànica d’aquella amorositat fondant dins l’úter matern. De ben segur que les lectures compartides, i en veu alta, per part de les persones vinculars, de les persones que tenen cura dels infants en els seus 1000, i també els següents, dies de vida, els ajudaran a ells, i ajudaran a llurs pares a donar tot el sentit que té el mot estimar. 


La poeta acaba un dels seus poemes,
Estàs sostingut (8*), del llibre Diàlegs amb l’Etern, amb aquests versos de suport a tots aquells que tenen cura d’altri i que en un moment de desencant poden sentir-se defallir:

Tingues pau en el silenci,

abandó en la incertesa

i repòs en la dissort.

Hi ha claror. Sí.

Hi ha claror i llum, sempre,

en la boira més espessa.


Que tinguem un bon estiu, companyes i companys!

Francesc Domingo Salvany. 
Balaguer, 23 de juliol de 2024 


Bibliografia

1* Garach Gómez A. La importancia de crecer entre lecturas, palabras y cuentos. Rev Pediatr Aten Primaria.2024;26:123-5.

2* Garach A, Cortés O, Esparza MªJ, Galbe J, Gallego A,García L et al. Promoción de la lectura. Rev Pediatr Aten Primaria. 2024; 26: 201-8.

3* Cary Michelle Peyré de Ponce. Las ventanas de oportunidad del cerebro infantil. Kids Fashion. 19 de Julio 2016. https://www.lookmagazine.com/2016/07/19/25012/ (consultat el 23 de juliol 2024)

4* https://llengua.bromera.com/blog/56/els-beneficis-de-la-lectura-en-veu-alta

5* Arbós N, Capdevila M, Font E, Regué À, Solé S, Pique C, Domingo F.  “Creixem llegint”, prevenció del maltractament infantil a través de la lectura de contes”. Butlletí  Mèdic del Col·legi Oficial de Metges de Lleida. 2016;121: 26-31

6* https://www.balaguer.cat/portal/7/creixem_llegint.php (consultat el 23 de juliol 2024)

7* Mar Galceran. Aprendre a estimar. Conferència a IREL Lleida. 8 de febrer de 2024. https://www.youtube.com/watch?v=vlwUJnbc4YY (50’)

8* Mar Galceran. Estàs sostingut. Diàlegs amb l’Etern. Ed Claret. Barcelona 2019: pp 72-3.