«Qui
perd els orígens, perd la identitat», hom acostuma a dir. I la nostra
cultura balaguerina no hauria de renunciar a les seves diverses i riques
arrels. Arrels que són tan andalusines i
jueves com comtals i cristianes. I ens fem un mal favor quan reneguem i
allunyem aquells que ens evidencien la seva pertinença a alguna de les nostres
mares culturals.
L’any
1492 és recordat, sobretot, pel descobriment d’Amèrica per part de Cristòfol
Colom, en una aventura patrocinada pels Reis Catòlics. Aquella empresa,
diguem-ho de passada, fou la porta d’entrada d’una anihilació a gran escala
dels nadius d’aquelles contrades i d’un espoli aclaparador posterior. També en
aquell final de segle XV es va consumar, a la Península Ibèrica ,
la pèrdua de la concòrdia i la tolerància de tres cultures en enriquidora
simbiosi que, d’una manera o altra, perviuen encara avui en nosaltres i en la
nostra identitat. En quina mesura, la
nostra llunyana herència balaguerina, és andalusina? En quina mesura és jueva?
En quina mesura és comtal i cristiana?
A
casa nostra, a Balaguer, aquell any 1492 comportà l’expulsió dels balaguerins
del Call Jueu, i de tota la Península
Ibèrica , per ordre expressa d’aquells mateixos Reis Catòlics.
El comte-rei Alfons el Benigne, més d’un segle i mig abans, l’any 1333, permeté
que es quedessin a Balaguer, al barri nou estrenat per a ells més enllà del
Mercadal: el Call jueu. Fer això
l’obligà a bastir, a finals del segle XIV, una ampliació de muralla que perviu
avui i que identifica el perfil de
ciutat, juntament amb Santa Maria i el Sant Crist, i ajuda a fer-la atraient per als portadors
dels diners d’avui: els turistes. El mateix Alfons el Benigne, a qui potser també, en una airada cristiana
fonamentalista, se li havia acudit expulsar-los, se’n va desdir i va aplicar la
solució més profitosa per a la ciutat i els qui hi residien. Llavors, com ara,
allò que manava era l’economia, a més del saber i el coneixement. I preferí
tenir-los dins el clos emmurallat de la ciutat per tal de rebre els impostos
d’una població amb decisió, especialment
rica i hàbil per als negocis i amb una organització interna digna d’admirar. I
això repercutí en que Balaguer arribés a disposar, en aquells temps, fins i tot d’un hospital gràcies a l’empenta
dels habitants del Call, així com també d’una sinagoga que viu a les bases,
com a precursora i com a fonament, de l’església de la nostra
copatrona, la Verge
del Miracle. Així, doncs, pel que fa la nostra nissaga jueva, allò que el Alfons
el Benigne mantingué, el Reis Catòlics ho foragitaren.
Foto extreta de Balaguer Turisme |
Poca
broma, doncs, amb la seva aportació. Que els avenços tecnològics dels darrers
segles de l’anomenat “progrés” a Occident els hagin passat de llarg durant molt
temps, pel que fa a una tecnologia que admiren, no és excusa per a menystenir
les seves aportacions en els segles passats com a passos previs i necessaris per anar assolint, graó a graó, les recerques
més recents i els nostres costums i formes de vida actuals. I posats a ser observadors serens i crítics
de la realitat: a quin preu, per al món comú en que habitem tant els del sud i
els del nord, hem arribat, els d’Occident
als graus de tecnologia actual?. A quin preu per a les persones, i per
als nostres fills i néts, però sobretot per a la mare Terra que ens acull? Potser amb una anàlisi imparcial de la realitat se’ns farà evident que el
creixement sostenible i respectuós amb
l’ambient i el món en que vivien era
molt més ecològic llavors que ara. Un món en què mancaven molts dels drets de
les persones, especialment per a les dones i els infants, però que no
hipotecava, de forma tan massiva i especulativa com actualment, les condicions de vida del vaixell global en
que vivien i vivim.
I
em plau cloure amb un petit escrit del Rabí Nachman de Breslau. El Judaisme és,
avui, al Balaguer amb ànima de les tres
cultures, la menys present. La reflexió que aquell autor ens fa ens pot ajudar a saber trobar tot allò que
ens fa sumar i no restar, que ens fa acceptar l’altre com a primer pas per assolir l’enteniment i la tolerància que va fer
possible l’esplendor del Balaguer de les
primeries del Primer Mil·lenari:
“La
pau més elevada és la pau entre contraris. Si recordes això, la pròxima vegada
que trobis algú que et fa sentir incòmode, en lloc d’allunyar-te’n, cercaràs la
manera perquè tots dos pugueu estar junts ».
Francesc Domingo i Salvany
Balaguer, 26 d'agost de 2017